# 16

”Har du ingen humor?” 


För någon vecka sedan var jag ute med mina vänner och drack öl. Kvällens bordsgrannar var ett sällskap män i tjugofemårsåldern och efter några öl blev de i vanlig ordning högljudda. ”Han är som ett jävla fruntimmer  bakom ratten.Han vet fan inte var gasen sitter!” skrek den ena till resten av gänget.  Det var inte första gången jag hörde någon skämta om kvinnors förmåga att köra bil men det skar lik förbannat i öronen. Ingen av mina vänner reagerade på den allt annat än tyste mannens kommentar. ”Äsch, jag bryr mig inte. De får väl skämta om de vill.”


Men om vi inte ska bry oss om den skämtsamma sexismen, vad ska vi egentligen bry oss om? Ämnet känns lite som ett ruttet äpple som ingen riktigt vill ta i och bara kastar in i något hörn där det sakta får förmultna och försvinna. Jag har upprepade gånger tagit upp diskussionen med personer i min omgivning. Det slutar ofta på samma sätt - ”Har du ingen humor?”.


Jo, nog fan har jag humor - jag skrattar åt det mesta. Däremot så brukar jag inte tycka att nedvärderande kommentarer är speciellt roliga. I vanlig ordning får jag sitta och bli ansedd som tråkig när jag inte skrattar åt ett skämt som avslutas med orden ”kvinnor hör hemma i köket”. Majoriteten av oss har för länge sedan slängt upp det röda kortet och ropat stopp så fort någon varit på väg att dra ett opassande skämt. Men tydligen är det inte tillräckligt jävligt att skämta på kvinnors bekostnad.


Som om inte de sexistiska skämten var illa nog så visar en amerikansk studie att män som exponeras för sexistiska skämtfaktiskt kan få en ökad tolerans för kvinnofientlighet och diskriminering. Varningslampan lyser frenetiskt, dock för en skara människor som blundar för verkligheten.


”Det var bara ett skämt” är uttrycket som verkar rättfärdiga allt som är sexistiskt, rasistiskt och diskriminerande. Bilder och grupper cirkulerar på sociala nätverk som t.ex. Facebook där du kan avnjuta en daglig dos sexism. Om man går mot strömmen och bestämmer sig för att inte acceptera detta, kan man skicka in en anmälan till hemsidans administratörer. Istället för att utvärdera problemet och ta dessa klagomål seriöst så avfärdar man materialet som ”skämt”. Ingen har väl skadats av lite humor då och då?


Men jag ska slappna av. Jag ska inte vara så jävla PK och sluta ta allting så seriöst. Det är okej så länge det bara är ett skämt. För sexismen är inte så allvarlig om vi bara skrattar åt den.




Kommentarer
Postat av: Jennika

SÅJA!

2014-03-17 @ 16:38:54
URL: http://jennikaojala.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0